جراحی لثه 

زمانی که لازم باشد برای درمان برخی شرایط و بیماری های لثه ، از جمله عفونت لثه یا پریودنتیت اقدام شود، دندانپزشکان اقدام به جراحی لثه میکنند. این جراحی معمولا تحت عنوان عمل پریودنتال نیز شناخته میشود.

هدف از انجام جراحی لثه ، درمان بیماری های جدی مربوط به  بافت لثه و رفع تمام خسارات و پیش آمدهای زیر است:

ترمیم استخوان فک و بافت های آسیب دیده مرتبط با لثه

جلوگیری از افتادن دندان

کاهش شکاف لثه بین دندانها

تغییر شکل استخوان فک برای کاهش خطر رشد باکتری ها در شکاف استخوان

از بین بردن باکتری ها و عفونت

 

 

مراحل انجام جراحی لثه

جلسه اول، معاینه : (صرفنظر از نوع آن)به این ترتیب هست که ابتدا در یک جلسه معاینه کلینیکی، و در صورت نیاز رادیوگرافی انجام میشود و درمان مورد نیاز مشخص میشود، سپس وقت برای جراحی مشخص میشود، در صورت وجود شرایط خاص پزشکی مانند دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، استفاده طولانی مدت از کورتون و ممکن است نیاز به انجام مشاوره با پزشک درمانگر وجود داشته باشد که درخواست خواهد شد.

جلسه دوم، روز جراحی : روز جراحی باید وعده غذایی قبلی کامل میل شود، در بعضی از موارد لازم است قبل از انجام جراحی داروهای انتی بیوتیک یا مسکن برای بیمار تجویز شود که از قبل‌ انجام خواهد شد.

 

 

 

آمادگی قبل از جراحی لثه

قبل از عمل جراحی لثه پزشکان معمولا بررسی هایی انجام می دهند تا مطمئن شوند این جراحی برای بیمار خطری نداشته باشد. در طی این بررسی ها پزشک معمولا:

سابقه پزشکی بیمار را چک می کند و روی او آزمایش انجام می دهد

دندان ها، دهان و فک را معاینه می کند تا از مقاومت و سلامت آن ها مطمئن شود

دندان ها را معاینه می کند تا مطمئن شود هیچ عفونت، آبسه یا عوامل خطرناک دیگری وجود ندارد که فرایند بهبود را دچار مشکل کند

درمورد خطرات و مزایای جراحی با بیمار صحبت می کند و برای ادامه کار از او رضایت‌نامه یا اجازه می گیرد.

 

 

اقدامات لازم برای جراحی لثه

اگر شما برای عمل جراحی فلپ لثه برنامه ریزی شده اید، این مراحل چیزی است که انتظار می رود:

 

- قبل از عمل جراحی لثه

قبل از هر عمل جراحی لثه، شما یک بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد. همچنین، پریودنتیست (و یا متخصص بهداشت دندان) دندان های شما را تمیز می کند. شما باید از دندان پزشک خود راجب هر دارو و بیماری های مزمن که ممکن است عمل جراحی لثه را تحت تاثیر قرار دهد بپرسید.

 

- در طول عمل جراحی لثه

جراح باید به بافت زیر لثه دسترسی داشته باشد. بافت آلوده زیر و بین دندان برداشته می شود و سپس جراح با لایه برداری از دندان باکتری ها را در زیر خط لثه حذف می کند.

 

- پس از عمل جراحی لثه

پس از اتمام عمل جراحی لثه، جراح لثه را بخیه میزند بخیه ممکن است خود بخود حذف شود یا برای برداشتن آن 7 تا 10 روز بعد از جراحی به دندانپزشک مراجعه کنید. جراح نیز ممکن است پانسمان جراحی خاص به نام بسته پریودنتال بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهد.

 

اکثر مردم بعد از عمل جراحی لثه یک درد خفیف تا متوسط دارند که با مسکن قابل درمان است. اگر منطقه جراحی شده متورم شده است از بسته یخ استفاده کنید. اگر پریودنتیست شما برای شما انتی بیوتیک تجویز کرده است بدقت به دستورالعمل عمل کنید. خطر ابتلا به برخی از خونریزی لثه و تورم لثه بعد از عمل جراحی لثه وجود دارد، اگر شما این مشکلات را تجربه کردید بلافاصله با پریودنتیست خود در میان بگذارید.

قیمت و هزینه عمل جراحی لثه

هزینه جراحی لثه بستگی به میزان پیشرفت بیماری شما، نوع جراحی و پزشک معالج دارد. در مورد تحت پوشش بیمه بودن جراحی لثه با موسسه بیمه خود تماس بگیرید.

 

از آنجا که با اقدام به درمان در مراحل اولیه مشکلات و بیماری های لثه از جمله عفونت لثه میتوان از روش های بدون جراحی کمک گرفت، لذا شما با معاینات دندانپزشکی دوره ای میتوانید در صورت بروز مشکل در مراحل اولیه نسبت به درمان بیماری خود اقدام کنید و از جراحی لثه پیشگیری نمایید.

 

سایر روش های جایگزین برای درمان مشکلات لثه

جراحی لثه با لیزراگرچه هیچ مدرک موسخی هنوز کاملاً از لیزر درمانی برای درمان مشکلات لثه پشتیبانی نمی کند ، اما برخی از دندانپزشکان از آن برای کاهش اندازه آبسه های پریودنتال و ترمیم بافت همبند آسیب دیده استفاده می کنند.

پروتئین های تحریک کننده بافت لثه این روش شامل استفاده از ژل های حاوی پروتئین برای تحریک رشد استخوان و بافت است.

 

 

 

آیا می توان از بیماری لثه جلوگیری کرد؟

از آنجا که بیماری لثه در اثر رشد بیش از حد باکتری ها ، پلاک ها و ایجاد تارتار ایجاد می شود ، داشتن بهداشت دهان و دندان مناسب معمولاً در جلوگیری و معکوس کردن این بیماری مؤثر است. در بیشتر موارد، با مراقبت منظم از دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در طول روز متوانند به جلوگیری از بروز بیماری لثه و و کاهش هزینه جراحی لثه منجر شود.

 

 

بهبودی و دوره نقاهت جراحی لثه

به دنبال هر روش جراحی، دندانپزشک دستورالعمل های دقیقی درباره مراقبت های بعد از جراحی لثه را برای دستیابی به بهترین شرایط و دوره نقاهت راحت تر را ارائه می دهد. زمان بهبودی و دوره نقاهت از عمل لثه بستگی به نوع روش جراحی و وضعیت بیمار دارد.

اما به طور معمول، افراد در روزهای اول پس از جراحی لثه به داروهای تسکین دهنده درد نیاز دارند. بیمار قبل از ترک مطب یا مرکز جراحی با به طور کامل با انواع داروهای مسکن که میتوانند درد او را تسکین دهند آشنا خواهد شد.

جراح قبل از ترخیص بیمار به او توصیه های زیر را نیز ارائه خواهد کرد و به برخی از سوالات رایج او مثل “بعد از جراحی لثه چی بخوریم ؟ ” پاسخ خواهد داد:

استفاده از دهانشویه ها و ضد عفونی کننده ها برای تمیز نگه داشتن موضع عمل و جلوگیری از عفونت

اجتناب از ورزش شدید

خوردن غذاهای نرم در روزهای بعد از عمل

اجتناب از استعمال سیگار

یک یا 2 هفته بعد از عمل شما به توصیه جراح باید به مطبش برگردید تا او نتایج عمل را از نزدیک دیده و ارزیابی کند. او در همین جلسه بخیه ها را میکشد و به وضعیت شما رسیدگی خواهد کرد.

بعد از این مدت لثه ها و دندان ها التیام می یابند، و محکم تر و قوی تر از قبل میشوند. اما این امکان نیز وجود دارد که برخی از افراد نسبت به دمای گرم یا سرد و حتی استفاده از خمیر دندان حساس شوند. اگر چنین مشکلی برای شما پیش آمد نگران نباشید زیرا به مرور زمان بهبود پیدا خواهید کرد. اما جهت اطمینان به جراح خود اطلاع دهید.

 

منبع:سایت دکتر علی سجودی