ایمپلنت چیست؟

اگر فردی دندان خود را از دست بدهد ایمپلنت یا فیکسچر در اندازه همان ریشه به جای آن قرار داده می شود. فیکسچرها قطعاتی در اندازه دندان طبیعی می باشند.  فیکسچر ها توسط ابزار بسیار دقیقی کنترل می گردند و توسط دستگاه های بسیار دقیق ساخته می شود.

 

ایمپلنتولوژیست

 

ماده ای که در ساخت ایمپلنت دندان استفاده می شود، تیتانیوم است که در واقع فلزی با کیفیت خوب محسوب می شود. این قطعات از جنس تیتانیوم هستند که دارای تطابق بیولوژیک با بدن می باشند و هیچگونه واکنش آلرژیک با بدن ندارند. تیتانیوم باعث ایجاد یک لایه محافظ در برابر خوردگی و تحلیل بر روی سطح خود می شود. خاصیت غیر مغناطیسی بودن آن و مقاومت در برابر اکسیژن و ترکیبات اسید و نمک شرایط لازم را برای استفاده از آن در ساختار استخوان فراهم می کند. به دلیل خصوصیات ذکرشده ، هنگامی که فیکسچر در فک بیمار قرار بگیرد، یک جسم خارجی به شمار نمی رود و با قرارگرفتن در فک بیمار با آن سازگار می شود. قطعه فیکسچر باعث رشد استخوان های کنار دندان هم می شود و از تحلیل استخوان فک جلوگیری به عمل می آورد.


نقش لیزر در جراحی ایمپلنت چیست؟

جراحی ایمپلنت با لیزر گزینه بهتر و با آسیب کمتر به بافت نرم و سخت در دندانپزشکی ایمپلنت ایفا می کند.استفاده از لیزر در جراحی ایمپلنت سبب می شود، محل جراحی با حداقل آسیب به بافت نرم و سخت، آماده شود .در واقع ما جراحی آتروماتیک و بدون آسیب در جراحی ایمپلنت با لیزر خواهیم داشت. در جراحی ایمپلنت با لیزر، ما قادر خواهیم بود فقط بافتهایی را که نیاز داریم، برداریم و به بافتهای سالم اطراف، آسیبی وارد نمی کنیم.برداشت بافت نرم و سخت با حداقل آسیب خواهد بود.دقت انجام جراحی در این روش بسیار افزایش دارد و خونریزی مانند روش جراحی با تیغ، نخواهیم داشت.

مزیت بزرگ دیگر جراحی ایمپلنت لیزر این است که پروسه بهبود زخم را سرعت میبخشد. ما فقط بافت هدف را از بقیه بافتها جدا میکنیم و به بافتهای مجاور،  آسیب غیر ضروری نمی زنیم. این مزیت، فرایند التیام زخم را بهبود میبخشد. جراحی لیزر به طور بسیار موثری، واکنش التهابی بافت را کاهش می دهد یا از آن جلوگیری می نماید. همچنین ترشح آنزیم های بازدارنده فرایند التهابی را تقویت میکند. لیزر خواص ضد میکروبی هم دارد که مشکلات عفونت را بر طرف می نماید. در آخر لیزر سبب تحریک التیام بافت سخت و نرم می گردد. نتیجه نهایی این نوع جراحی، بهبود و التیام  بهتر زخم نسبت به روشهای قدیمی جراحی است.روشهای قدیمی جراحی ایمپلنت این مزیت ها را ندارند.
 
آیا از لیزر می توان برای برداشتن آلوده اطراف ایمپلنت که دچار التهاب شده، استفاده کرد؟
پاسخ بلی است.این یکی از مهمترین مزیت ها و نقشهای کاربرد لیزر در جراحی ایمپلنت لیزر است.انرژی لیزر خواص ضد میکروبی  دارد که باکتریهای آسیب رسان را از بین میبرد. پس از برداشتن بافت آلوده اطراف ایمپلنت و تمیز کردن ناحیه مورد نظر، میتوانیم التیام و بهبود بافت های سخت و نرم را با لیزر تحریک کنیم.

منبع: سایت دکتر سجودی