عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

 

در صورتیکه قبل از کاشت ایمپلنت بررسی های دقیق از لحاظ وجود استخوان کافی، فضای مزیو دیستالی و اکلوزالی کافی (از لحاظ عرضی و همینطور با دندانهای فک مقابل) ، وجود یا عدم وجود لثه چسبنده صورت گیرد و توسط شخص متخصص در محل صحیح انجام شود، عوارضی ندارد. بررسیها شامل معاینه دقیق، بررسی رادیوگرافی پانورامیک و CBCT است.

 

 

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان بعد از جراحی:

مانند هر جراحی دیگر، درد مختصر بعد از کاشت ایمپلنت و تورم جزئی طبیعی است. این عوارض عادی بوده و جز مشکلات و معایب ایمپلنت در نظر گرفته نمیشود.

 

عوارض ایمپلنت دندان با کاشت در محل نامناسب:

کاشت ایمپلنت در محل نامناسب دهان ممکن است عوارضی از نازیبایی تا حتی عدم فانکشن و عدم امکان انجام پروتز بر روی ایمپلنت کاشته شده را داشته باشد. آسیب به ایمپلنتها پس از تحویل پروتز به علت عدم تعیین صحیح تعداد ایمپلنتها :

  • تعداد روکش های متصل به هم نسبت به تعداد پایه های ایمپلنت که در واقع نیروی وارد به ایمپلنتها را تعیین میکند. در صورت عدم بررسی و عدم قرار گیری تعداد مناسب با توجه به شرایط فکی هر فرد امکان overload ایمپلنتهاو ودر نتیجه امکان آسیب دیدگی ایمپلنتها وجود خواهد داشت.

 

عوارض شایع ایمپلنت های دندانی

1. خارج شدن روکش ایمپلنت

2. شل شدن پیچ اباتمنت

3. لق شدن روکش ایمپلنت

4. شکستگی پروتز و شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت

5. شکستگی بدنه ایمپلنت

6. عفونت

 

 

عوارض ایمپلنت دندان


عوارض موقتی ایمپلنت دندان

1. لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت

2. درد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

3. تورم بعد از گذاشتن ایمپلنت

4. خونریزی خفیف بعد از جراحی

5. بی‌حسی گوشه لب

 

 

اقدامات لازم پس از بروز عوارض احتمالی ایمپلنت

  • درصورت بروز تب و لرز، دندانپزشک مسکن تجویز می‌کند، که حتما آن را مصرف کنید.
  • ترشح خونابه امری طبیعی است، در صورت بروز این عارضه یک تکه گاز استریل در محل قرار داده و به مدت 20 دقیقه فشار دهید.
  • در صورت بروز خونریزی سریعا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • امکان تورم وجود دارد ، که بعد از 24 ساعت از کمپرس گرم در ناحیه استفاده کنید.
  • در صورت شل شدن قسمت خارجی لثه، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

عوارض ایمپلنت دندان

 

چه نکاتی را باید برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان رعایت کنیم؟

معاینات دوره ای توسط دندانپزشک متخصص پس از کاشت ایمپلنت و انجام پروتز الزامی میباشد. با اینکه ایمپلنت مانند دندان طبیعی پوسیده نمی شود ولی ارتباط مستقیم با بافتهای زنده (استخوان و لثه) داشته و در نتیجه در معرض بیماری قرار دارد. همچنین مشکلات لثه ای در اطراف ایمپلنتها سریعتر از دندانهای طبیعی فرد ایجاد شده و کندتر از آنها به نتیجه میرسد. در نتیجه نگهداری مناسب و رعایت بهداشت کامل یکی از عوامل ضروری در حفظ ایمپلنتها میباشد.

 

 

شکستگی بدنه ایمپلنت دندان

این یک اتفاق بسیار نادر و جبران ناپذیر پس از درمان بوده  که معمولا بر اثر فشار بیش از حد و یا پروتز نامناسب دندان که فشار ها را از مرکز اطراف منتقل کند ایجاد شده است. معمولا در این حالت درمانی جز خارج کردن ایمپلنت توسط جراحی مخصوص و کاشت مجدد ایمپلنت در ناحیه وجود ندارد.لذا در صورتی که ایمپلنت دندانی شما در دهان، دچار دردهای مکرر و یا ناراحتی زیاد هنگام جویدن میشود، باید حتما توسط متخصص مربوطه مورد معاینه قرار گیرید.

خطرات و عوارض جانبی ناشی از انجام عمل جراحی

•           درد و احساس ناراحتی

•           کبودی اطراف ناحیه عمل شده

•           تورم صورت و لثه

•           خونریزی خفیف پس از عمل جراحی

زمان بهبودی طولانی مدت:

از مهمترین معایب کاشت ایمپلنت دندان این است که زمان انتظار برای بهبودی کامل پس از کاشت دندان بسیار طولانی میباشد. کاشت دندان  به حدود ۳ تا ۶ ماه زمان برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان دندان پیش از انجام آخرین مرحله نیاز دارد. به همین علت در صورتی که کل دندان های خود را کشیده باشید یا یکی از دندان های پیشین خود را از دست داده باشید نیاز دارید که از دندان های مصنوعی موقتی استفاده کنید؛ تا زمانی که برای درمان نیاز است طی شود.

عدم موفقیت کاشت دندان 

•           پس زدن ایمپلنت

•           نیاز به تعویض تاج دندان ایمپلنت

 

عوارض ایمپلنت دندان

عدم پوشش بیمه درمانی

یکی از معایب کاشت ایمپلنت که روی انتخاب روش درمان از لحاظ بیماران مهم است این است که بیمه های درمانی کاشت دندان به روش ایمپلنت را پوشش نمی‌دهند و فقط ممکن است برخی از بیمه های تکمیلی بخشی از هزینه‌های آن را تقبل کنند. اما میزان پرداخت آنها نیز بسیار ناچیز میباشد. این عدم پوشش دهی بیمه تاثیر بسیار زیادی در تصمیم گیری افراد برای استفاده از روش ایمپلنت دندان دربر دارد چون بیماران مجبورند بخش اعظمی از هزینه‌های مربوط به کاشت دندان را از جیب پرداخت کنند که مبلغ ناچیزی هم نمیباشد.

نیاز به مراجعه به پزشکان متعدد با تخصص های مختلف

ایمپلنت دندان توسط یک تیم پزشکی انجام میشود به طوری که یک پزشک جراح، عمل جراحی را انجام داده و پزشک دیگر تاج دندانی را می سازد. مشکل این است که بیماران تمایلی به مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی مختلف ندارند چون از یک طرف هزینه‌ های آنها را بیشتر کرده و از طرف دیگر پیدا کردن متخصص مجرب در هر زمینه کار راحتی نیست.البته کلینیک ایمپلنت ها این مسئله را حل کرده و تیم متخصص و کاملی را جهت انجام ایمپلنت دندان گردهم آورده است به طوری که شما در صورت مراجعه به کلینیک ایمپلنت ها برای انجام ایمپلنت نیازی به مراجعه به هیچ کلینیک دیگری ندارید و تمام امور مربوط به کاشت ایمپلنت دندان برای شما انجام میشود.

 

اثرات منفی ایمپلنت های دندانی چیست؟

•           عفونت در محل کاشت ایمپلنت

•           میکرو جابجایی ایمپلنت

•           عدم تراکم استخوان کافی 

•           واکنش های آلرژیک

•           عدم پیروی از دستورات پزشک

   

منبع:سایت دکتر علی سجودی