x تبلیغات
اطلاعات کاملی در مورد انواع ایمپلنت

درمان انواع بیماری لثه

 

بیماری‌های لثه چیست؟

بیماری‌های لثه به‌ نوعی از التهاب لثه‌ها اطلاق می‌شود که معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی است. اگر بیماری‌های لثه به‌ موقع درمان نشود، ممکن است به عفونت خطرناک‌تری تبدیل شود که پریودنتیت نامیده می‌شود. بیماری‌های لثه و پریودنتیت اصلی‌ترین علت‌های از بین رفتن دندان‌ها در افراد بزرگسال محسوب می‌شوند.

خصوصیات یک لثه سالم شامل

لثه سالم صورتی رنگ، محکم، نازک و دارای کنگره هایی هماهنگ با لبه دندانها و سطح لثه حالت پوست پرتغالی و دان دان است لثه ها از بافت های نرم به وجود آمده اند. آن ها بخش انتهایی دندان ها (ریشه دندان) را احاطه کرده اند. مراقبت از لثه به اندازه مراقبت از دندان ها دارای اهمیت می باشد. بیماری لثه، نوعی عفونت است و عامل ایجاد کننده آن پلاک میکروبی بوده که همان لایه چسبناکی است که بر روی دندان ها و لثه انباشته می شود.

علت‌ها و دلایل بیماری‌های لثه

لثه‌های شما معمولاً در نقطه‌ای پایین‌تر و عمیق‌تر از لبه‌های لثه که ما در ظاهر می‌بینیم، به دندان‌ها متصل شده‌اند. این حالت اتصال لثه و دندان، باعث ایجاد فضایی در فاصل بین آن‌ها می‌شود که آن را اصطلاحاً اسکولوس می‌نامند. ذرات غذا ممکن است در درون این فضا گیر بیفتد و باعث بروز عفونت لثه یا بیماری‌های لثه شود.

 

انواع بیماری های لثه

بیماری لثه (پریودنتیت) به دو صورت حاد(مهاجم) و مزمن بوجود می آید. نوع مهاجم اغلب جوانان در حول و حوش سن بلوغ 20 سالگی را در گیر میکند در این بیماران جرم و پلاک دندانی زیادی وجود ندارد ولی تخریب زیاد است گفته می شود علت این نوع بیماری بیشتر ژنتیک و ایمونولوژیکی است نوع دوم پریودنتیت مزمن است و اغلب در دهه سوم زندگی پس از 30 سالگی رخ می دهد و مهمترین علت آن تجمع جرم و پلاک باکتریالی است. تجمع پلاک های میکروبی بر اثر استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان یا غلط مسواک کردن است به همین جهت معاینات و جرم گیری منظم توسط دندانپزشک توصیه می شود.

عامل‌های خطر


  • سیگار کشیدن: سیگار و دخانیات مهم‌ترین عامل خطر ابتلا به بیماری لثه است. به علاوه سیگار کشیدن احتمال موفقیت‌آمیز بودن درمان را پایین می‌آورد.
  • تغییرهای هورمونی بانوان: این تغییرها لثه‌ها را حساس‌تر می‌کند و آنها را در برابر بیماری‌های لثوی آسیب‌پذیر می‌سازد.
  • دیابت: بیماران مبتلا به دیابت بیش از دیگران در معرض عفونت‌های مختلف از جمله بیماری لثه هستند.
  • ابتلا به دیگر بیماری‌ها و درمان خاص آنها: بیماری‌هایی مانند ایدز و درمان آن گاهی اثر نامطلوبی بر لثه‌ها دارد. درمان‌های خاص سرطان نیز عوارض مشابهی دارد.
  • دارو: صدها نوع داروی تجویزی و غیرتجویزی وجود دارد که مصرف آنها جریان بزاق را کاهش می‌دهد؛ که با توجه به اثر حفاظتی بزاق نتیجه مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت. چنانچه آب دهان کافی نباشد، دهان در برابر عفونت‌هایی مانند بیماری لثه آسیب‌پذیر می‌شود. ضمناً بعضی داروها باعث رشد غیرطبیعی بافت لثه می‌شود که در این حالت تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها دشوار می‌شود.
  • استعداد ژنتیکی: برخی بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری‌های لثوی هستند.
  • سن: بروز بیماری‌های لثوی در سنین پایین‌تر از سی یا چهل سالگی چندان معمول نیست. البته نوجوانان به ندرت دچار پریوره می‌شوند و گاهی جینیویت و گونه‌های ملایم بیماری لثه را تجربه می‌کنند.
  • جنیست: مردان بیش از زنان دچار بیماری لثوی می‌شوند.

 

 

علائم انواع بیماری های لثه

هر بیماری علائمی دارد اما گاهی اوقات بیماری ها به صورت نهان شیوع پیدا می کنند. اما بیماری لثه در اغلب اوقات با ظهور علائمی شروع می شود. موارد زیر از جمله علائم انواع بیماری لثه می باشد:

  • خونریزی 
  • بوی بد دهان
  • احساس مزه بد در دهان
  • قرمزی و تورم و التهاب لثه 
  • خارش لثه
  • تغییر رنگ لثه ها
  • لق شدن دندان ها 
  • ایجاد فاصله میان دندان ها 
  • حساس شدن دندان ها و لثه 
  • تشکیل جرم و پلاک 
  • عمیق شدن شیار ما بین لثه و برخی از دندان ها 
  • ایجاد آبسه در برخی از نقاط لثه 
  • درد دندان و برخی قسمت های لثه 

همانطور که گفته شد در برخی از مواقع امکان دارد بیماری لثه هیچ علائمی نداشته باشد. همچنین افرادی که از سیگار و دیگر دخانیات استفاده می کنند یا افراد بزرگسال بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های لثه هستند. علاوه بر این به دلیل تغییرات هورمونی در زمان بارداری، زنان باردار در معرض ابتدا به انواع بیماری های لثه می باشند.

 

سالم نگه‌داشتن لثه و دندان

  • دندان‌ها را دو بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • با نخ دندان یا وسیله‌ای مانند مسواک مخصوص یا خلال‌های چوبی یا پلاستیکی پیشنهادی دندانپزشکی پلاک بین دندان‌ها را خارج کنید.
  • برای جرم‌گیری و معاینه در فواصل تعیین شده به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از سیگار کشیدن و استعمال هر گونه دخانیات پرهیز کنید.

 

درمان بیماری های لثه

 

اگر بیماری لثه در مرحله اولیه شیوع آن تشخیص داده شود می توان بدون جراحی و روش های خاص آن را درمان نمود. معمولا در مرحله اولیه بیماری لثه، با رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان از شیوع آن می توان جلوگیری نمود. در برخی موارد جرم گیری و حذف پلاک ها نیز از روش های درمان بیماری های لثه است. اما وقتی بیماری لثه پیشرفت کند باید برای درمان، لثه را جراحی نمود. در جراحی لثه قسمت های ملتهب و عفونت ها زدوده می شوند. جراحی لثه انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.


انواع جراحی لثه 

بیماری های لثه انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها باعث به وجود آمدن مشکلی در لثه و دندان ها می شود.

حذف شیار بین دندان و لثه: همانطور که گفته شد در بیماری لثه امکان دارد فاصله ای بین دندان و لثه ایجاد شود. پاکت یا فلپ لثه، نام جراحی است که به منظور کاهش فاصله ایجاد شده بین لثه و دندان ها صورت می گیرد. در این نوع جراحی معمولا قسمتی از لثه که دچار التهاب شده است را برش می دهند. و زیر آن که مملو از باکتری و عفونت است را تمیز می کنند. سپس لثه را به جای اولیه خود بخیه می کنند. 

بازسازی و تحریک لثه: در اثر بیماری لثه امکان دارد قسمتی از لثه دچار عفونت و تغییر رنگ و بیماری و التهاب شود. در این صورت آن قسمت از لثه را برش می دهند و باکتری ها و میکروب ها را از زیر آن خارج می کنند. در این مواقع امکان دارد لثه کارایی خود را از دست داده باشد به همین دلیل معمولا دندانپزشک موادی مانند مواد پیوند استخوان، غشاء، پروتئین های تحریک کننده و مواد دیگر را به زیر لثه تزریق می کنند تا لثه بازسازی شود. 

افزایش طول تاج: در برخی از افراد بیماری لثه باعث می شود لثه رشد بیش از اندازه ای داشته باشد و روی دندان را پوشش دهد. در این مواقع امکان نفوذ باکتری ها به زیر لثه بیش از قبل می شود. به همین دلیل دندانپزشک برای درمان مجبور است قسمت اضافه لثه که روی تاج دندان را پوشانده است، را حذف کند. البته لثه برخی از افراد به طور معمولی روی دندان ها رشد کرده است در صورتی که هیچ گونه بیماری لثه ندارند. جراحی لثه در این افراد به منظور زیبایی و اصلاح لبخند صورت می گیرد.

پیوند لثه: در موارد ذکر شده امکان دارد لثه فرد دچار آسیب شده باشد و دندانپزشک مجبور شود آن قسمت از لثه را به طور کامل حذف نماید. در این مواقع دندانپزشک سعی می کند قسمتی از بافت نرم لثه را برش داده و به قسمتی که لثه تحلیل رفته یا بریده شده، پیوند می زند. این عمل جراحی لثه نیز در برخی موارد برای زیبایی دندان و لثه انجام می شود.

شخصی که دچار بیماری لثه می شود در آینده نیز در معرض ابتدا به آن خواهد بود به همین دلیل باید این افراد همیشه بهداشت دهان و دندان را به طور صحیح رعایت کنند. برای جلوگیری از ابتدا به بیماری های لثه موارد زیر پیشنهاد می شود.

  • زنان باردار باید قبل از بارداری، وضعیت دهان و دندان خود را با مراجعه به دندانپزشک بررسی کنند.
  • رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان یعنی استفاده منظم از نخ دندان و  مسواک زدن در طول روز باید به طور جدی انجام شود.
  • مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه و بررسی وضعیت دندان ها و لثه

 

منبع:سایت دکتر علی سجودی

















جرم گیری دندان و هرآنچه باید قبل از جرم گیری دندان بدانید!

  

 

جرم گیری چیست؟

بزاق دهان به صورت طبیعی دارای املاح بسیاری است که در قسمت‌هایی از دهان و دندان‌ها رسوب می‌کند و به مرور زمان هم میکروب‌های دهانی و مواد غذایی به این رسوبات اضافه می‌شوند. در مراحل اولیه این پلاک‌ها براحتی با مسواک‌زدن و نخ‌ دندان کشیدن قابل پاک شدن است، اما به مرور زمان به لایه‌ای سخت تبدیل می‌شود که نیاز به مداخلات درمانی دارد؛ پس برای از بین بردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه و جرمگیری کنید.

وقتی دندان ها جرم می گیرند، این جرم باعث تخریب بافت لثه و به دنبال آن پوسیدگی دندان ها می شود؛ در نتیجه جرمگیری یک اقدام درمانی است. پس از جرم گیری و پاکسازی ریشه دندان، دندان ها در برابر پلاک مقاوم تر هستند و لثه ها می توانند به وضعیت سالم و صورتی رنگ معمول خود بر گردند.

به طور کلی جرم گیری دندان عبارتست از پاکسازی دندان‌ها با استفاده از ابزارهای دندان پزشکی یا دستگاه فراصوت (اولتراسونیک) که به فرآیند جرمگیری دندان کمک می‌کند. جرم گیری دندان، سطح دندان را تمیز کرده و زبری آن را رفع می کند.

روش های زیادی وجود دارد که می توان به وسیله ی آن ها از به وجود آمدن جرم روی دندان ها جلوگیری کرد. برخی از این روش ها را برای شما بازگو می کنیم.

نخ دندان

یکی از کار هایی که باید انجام داد تا رسوب و جرم روی دندان ها و بین آن ها انباشته نشود، استفاده از نخ دندان می باشد. تصور غلطی که وجود دارد این است که افراد گمان می کنند تنها مسواک زدن کافی ست. اما باید بدانید مسواک نمی تواند جرم ها و یا رسوب های بین دندان ها را از بین ببرد. به همین سبب افراد باید علاوه بر مسواک از نخ دندان نیز استفاده کنند. 

مسواک زدن

مسواک زدن اگر به صورت منظم و مداوم باشد می تواند از جرم گیری دندان ها جلوگیری کند. روش مسواک زدن درست این است که هر مرحله از مسواک 30 ثانبه طول بکشد. این کار باعث می شود جرمی رو دندان نماند و همگی حذف شوند. باید بدانید هر مسواکی که در بازار وجود دارد، مناسب دندان ها و جلوگیری از جرم گیری مناسب نمی باشد. حتما مسواک های خود را به دندانپزشک نشان دهید تا ایشان آن ها را تایید کند.

نکشیدن سیگار

یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن جرم روی دندان ها می شود، کشیدن سیگار می باشد. به همین سبب اگر می خواهید دندان های زیبا و سالم داشته باشید، باید سیگار و انواع تنباکو را کنار بگذارید. در غیر این صورت دندان های شما تغییر رنگ خواهند داد و جرم روی آن ها انباشته می شود و تنها یک دندانپزشک می تواند آن ها را از روی دندان های شما از بین ببرد.

خمیر دندان

خمیر دندان های خاصی در بازار وجود دارند که می توان به وسیله ی آن ها از جرم گیری دندان جلوگیری کرد. این خمیر دندان ها فلوراید، پیروفسفات دارند به همین جهت می توانند جرم و رسوب را کنترل کنند. این مواد حتی می توانند برای دندان های آسیب دیده نیز مفید باشد.

تغذیه مناسب

مراقب تغذیه و مواد غذایی مورد استفاده خود باشید. مواد غذایی حاوی شکر و نشاسته می تواند به شدت برای دندان های شما مضر باشد. به همین سبب باید خوردن این مواد را کاهش دهید. همچنین می توانید بعد از خوردن غذا و یا در حین آن از آب استفاده کنید. زیرا خوردن آب باعث می شود که پلاک های روی دندان های شما کاهش یابد.

 

 

جرم گیری دندان + هزینه جرمگیری دندان

 

 

نکات بعد از جرمگیری دندان

مواردی که بعد از این درمان باید بدانیم و آنها را رعایت کنیم :

 

۱-بعد از جرم گیری دندان هایی که جرم زیادی داشتند ممکن است دندان ها به گرما و سرما حساسیت پیدا کنند ، نگران این موضوع نباشید به مرور کاهش خواهد یافت . در صورتی که پس از یک ماه حساسیت برطرف نشد، با دکتر خود در تماس باشید .

۲-استفاده از دهانشویه تجویز شده توسط دندانپزشک معالج برای تسریع بهبود زخم های ایجاد شده توصیه می شود . از استفاده مداوم دهانشویه پرهیز کنید . شما می توانید شستشوی دهان با دهانشویه را بعد یک هفته از جرم گیری متوقف کنید .

۳-مصرف آنتی‌بیوتیک قبل و بعد از جرم گیری لازم نیست ، در مواردی که لازم باشد دندانپزشک معالج تجویز خواهد کرد.

۴-رعایت بهداشت دهان و دندان ها باعث کاهش سرعت تشکیل جرم خواهد شد.

۵-رنگدانه های دندان با جرمگیری دندان  از بین می روند و رنگ متفاوتی با جرم دندان دارند و جرم گیری دندان ها برای از بین بردن جرم دندان تجویز خواهد شد.

۶- باید متذکر شد که در بدترین حالت نیز جرم گیری دندان ها آسیب کمتری نسبت به جرم ها به دندان ها می رسانند.

۷-باید دقت داشته باشید که جرم های دندان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها مانند عدم استفاده از مسواک و نخ دندان و یا انجام نادرست آن ها است . در صورتی که پس از انجام جرم گیری بهداشت دهان و دندان ها رعایت نشود ، جرم ها مجدد تشکیل خواهد شد.

۸-آموزش صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را پس از جرمگیری کامل دندان ها از دندانپزشک معالج بخواهید.

۹-یکی از عوامل تشکیل دهنده جرم املاح موجود در بزاق دهان است بنابراین باید مرتب و سالانه معاینه و درمان شود.

۱۰-از خوردن و نوشیدن مواد رنگی مانند کافی، قهوه و چای و غذاهای دارای ادویه رنگی و رب خودداری شود زیرا قابلیت رنگ پذیری دندان بعد از جرمگیری افزایش می پذیرد. تا ۲۴ ساعت اصلا خورده نشود بعد از آن تا یک هفته ملاحظه شود و کم مصرف شود

۱۱-جرم گیری دندان های خود را سالی یکبار انجام دهید .

۱۲-در طول درمان و تا چند مرتبه مسواک زدن پس از آن، ممکن است اندکی خونریزی لثه را تجربه کنید اما این وضعیت خیلی زود برطرف می‌شود.

۱۳-هنگامی که لثه التیام پیدا می‌کند ممکن است شکل آن در اطراف دندان کمی تغییر نماید. این امر طبیعی بوده و به علت انقباض بافت‌ها در دوران التیام رخ می‌دهد

۱۴-در صورتی که تسطیح ریشه گسترده برای شما انجام شده باشد، ممکن است جویدن غذا های سفت مانند گوشت و سبزیجات خام برایتان سخت باشد. اما این وضعیت تنها چند روز بیشتر طول نمی‌کشد. بنابراین در این مدت رژیم غذای نرم داشته باشید.

 

 

بسیار مهم است که برای تکمیل درمان و بهبودی کامل رعایت بهداشت را به صورت صحیح و کامل انجام دهید. 2 تا 3 مرتبه مسواک زدن و 1 تا 2 مرتبه نخ دندان کشیدن درشبانه روز برای حفظ سلامتی دندانها ضروری است. جرم گیری را در برنامه‌های بهداشتی سالانه خود قرار دهید.

منبع:سایت دکتر علی سجودی

جراحی لثه چیست و چرا انجام میشود؟

جراحی لثه 

زمانی که لازم باشد برای درمان برخی شرایط و بیماری های لثه ، از جمله عفونت لثه یا پریودنتیت اقدام شود، دندانپزشکان اقدام به جراحی لثه میکنند. این جراحی معمولا تحت عنوان عمل پریودنتال نیز شناخته میشود.

هدف از انجام جراحی لثه ، درمان بیماری های جدی مربوط به  بافت لثه و رفع تمام خسارات و پیش آمدهای زیر است:

ترمیم استخوان فک و بافت های آسیب دیده مرتبط با لثه

جلوگیری از افتادن دندان

کاهش شکاف لثه بین دندانها

تغییر شکل استخوان فک برای کاهش خطر رشد باکتری ها در شکاف استخوان

از بین بردن باکتری ها و عفونت

 

 

مراحل انجام جراحی لثه

جلسه اول، معاینه : (صرفنظر از نوع آن)به این ترتیب هست که ابتدا در یک جلسه معاینه کلینیکی، و در صورت نیاز رادیوگرافی انجام میشود و درمان مورد نیاز مشخص میشود، سپس وقت برای جراحی مشخص میشود، در صورت وجود شرایط خاص پزشکی مانند دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، استفاده طولانی مدت از کورتون و ممکن است نیاز به انجام مشاوره با پزشک درمانگر وجود داشته باشد که درخواست خواهد شد.

جلسه دوم، روز جراحی : روز جراحی باید وعده غذایی قبلی کامل میل شود، در بعضی از موارد لازم است قبل از انجام جراحی داروهای انتی بیوتیک یا مسکن برای بیمار تجویز شود که از قبل‌ انجام خواهد شد.

 

 

 

آمادگی قبل از جراحی لثه

قبل از عمل جراحی لثه پزشکان معمولا بررسی هایی انجام می دهند تا مطمئن شوند این جراحی برای بیمار خطری نداشته باشد. در طی این بررسی ها پزشک معمولا:

سابقه پزشکی بیمار را چک می کند و روی او آزمایش انجام می دهد

دندان ها، دهان و فک را معاینه می کند تا از مقاومت و سلامت آن ها مطمئن شود

دندان ها را معاینه می کند تا مطمئن شود هیچ عفونت، آبسه یا عوامل خطرناک دیگری وجود ندارد که فرایند بهبود را دچار مشکل کند

درمورد خطرات و مزایای جراحی با بیمار صحبت می کند و برای ادامه کار از او رضایت‌نامه یا اجازه می گیرد.

 

 

اقدامات لازم برای جراحی لثه

اگر شما برای عمل جراحی فلپ لثه برنامه ریزی شده اید، این مراحل چیزی است که انتظار می رود:

 

- قبل از عمل جراحی لثه

قبل از هر عمل جراحی لثه، شما یک بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد. همچنین، پریودنتیست (و یا متخصص بهداشت دندان) دندان های شما را تمیز می کند. شما باید از دندان پزشک خود راجب هر دارو و بیماری های مزمن که ممکن است عمل جراحی لثه را تحت تاثیر قرار دهد بپرسید.

 

- در طول عمل جراحی لثه

جراح باید به بافت زیر لثه دسترسی داشته باشد. بافت آلوده زیر و بین دندان برداشته می شود و سپس جراح با لایه برداری از دندان باکتری ها را در زیر خط لثه حذف می کند.

 

- پس از عمل جراحی لثه

پس از اتمام عمل جراحی لثه، جراح لثه را بخیه میزند بخیه ممکن است خود بخود حذف شود یا برای برداشتن آن 7 تا 10 روز بعد از جراحی به دندانپزشک مراجعه کنید. جراح نیز ممکن است پانسمان جراحی خاص به نام بسته پریودنتال بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهد.

 

اکثر مردم بعد از عمل جراحی لثه یک درد خفیف تا متوسط دارند که با مسکن قابل درمان است. اگر منطقه جراحی شده متورم شده است از بسته یخ استفاده کنید. اگر پریودنتیست شما برای شما انتی بیوتیک تجویز کرده است بدقت به دستورالعمل عمل کنید. خطر ابتلا به برخی از خونریزی لثه و تورم لثه بعد از عمل جراحی لثه وجود دارد، اگر شما این مشکلات را تجربه کردید بلافاصله با پریودنتیست خود در میان بگذارید.

قیمت و هزینه عمل جراحی لثه

هزینه جراحی لثه بستگی به میزان پیشرفت بیماری شما، نوع جراحی و پزشک معالج دارد. در مورد تحت پوشش بیمه بودن جراحی لثه با موسسه بیمه خود تماس بگیرید.

 

از آنجا که با اقدام به درمان در مراحل اولیه مشکلات و بیماری های لثه از جمله عفونت لثه میتوان از روش های بدون جراحی کمک گرفت، لذا شما با معاینات دندانپزشکی دوره ای میتوانید در صورت بروز مشکل در مراحل اولیه نسبت به درمان بیماری خود اقدام کنید و از جراحی لثه پیشگیری نمایید.

 

سایر روش های جایگزین برای درمان مشکلات لثه

جراحی لثه با لیزراگرچه هیچ مدرک موسخی هنوز کاملاً از لیزر درمانی برای درمان مشکلات لثه پشتیبانی نمی کند ، اما برخی از دندانپزشکان از آن برای کاهش اندازه آبسه های پریودنتال و ترمیم بافت همبند آسیب دیده استفاده می کنند.

پروتئین های تحریک کننده بافت لثه این روش شامل استفاده از ژل های حاوی پروتئین برای تحریک رشد استخوان و بافت است.

 

 

 

آیا می توان از بیماری لثه جلوگیری کرد؟

از آنجا که بیماری لثه در اثر رشد بیش از حد باکتری ها ، پلاک ها و ایجاد تارتار ایجاد می شود ، داشتن بهداشت دهان و دندان مناسب معمولاً در جلوگیری و معکوس کردن این بیماری مؤثر است. در بیشتر موارد، با مراقبت منظم از دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در طول روز متوانند به جلوگیری از بروز بیماری لثه و و کاهش هزینه جراحی لثه منجر شود.

 

 

بهبودی و دوره نقاهت جراحی لثه

به دنبال هر روش جراحی، دندانپزشک دستورالعمل های دقیقی درباره مراقبت های بعد از جراحی لثه را برای دستیابی به بهترین شرایط و دوره نقاهت راحت تر را ارائه می دهد. زمان بهبودی و دوره نقاهت از عمل لثه بستگی به نوع روش جراحی و وضعیت بیمار دارد.

اما به طور معمول، افراد در روزهای اول پس از جراحی لثه به داروهای تسکین دهنده درد نیاز دارند. بیمار قبل از ترک مطب یا مرکز جراحی با به طور کامل با انواع داروهای مسکن که میتوانند درد او را تسکین دهند آشنا خواهد شد.

جراح قبل از ترخیص بیمار به او توصیه های زیر را نیز ارائه خواهد کرد و به برخی از سوالات رایج او مثل “بعد از جراحی لثه چی بخوریم ؟ ” پاسخ خواهد داد:

استفاده از دهانشویه ها و ضد عفونی کننده ها برای تمیز نگه داشتن موضع عمل و جلوگیری از عفونت

اجتناب از ورزش شدید

خوردن غذاهای نرم در روزهای بعد از عمل

اجتناب از استعمال سیگار

یک یا 2 هفته بعد از عمل شما به توصیه جراح باید به مطبش برگردید تا او نتایج عمل را از نزدیک دیده و ارزیابی کند. او در همین جلسه بخیه ها را میکشد و به وضعیت شما رسیدگی خواهد کرد.

بعد از این مدت لثه ها و دندان ها التیام می یابند، و محکم تر و قوی تر از قبل میشوند. اما این امکان نیز وجود دارد که برخی از افراد نسبت به دمای گرم یا سرد و حتی استفاده از خمیر دندان حساس شوند. اگر چنین مشکلی برای شما پیش آمد نگران نباشید زیرا به مرور زمان بهبود پیدا خواهید کرد. اما جهت اطمینان به جراح خود اطلاع دهید.

 

منبع:سایت دکتر علی سجودی

 

هر آنچه لازم است در مورد ایمپلنت دندان بدانید

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان می شود. ایمپلنت ها یک پایه قوی برای دندان دائمی (ثابت) یا قابل جابجایی ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارند.

 

انواع ایمپلنت دندان از نظر علمی

1. ایمپلنت های داخل استخواناین دسته معروف ترین انواع ایمپلنت هستند که به صورت یک پیچ هستند که داخل استخوان قرار میگیرند.

2. ایمپلنت های ساب پریوستیالکه در مواردی که تحلیل شدید استخوان فک پایین صورت گرفته است، استفاده میشود و به صورت سازه ای است که روی فک پایین و زیر لثه قرار می گیرد. و بعد ساختار پروتزی روی آن سوار میشود.

3. ایمپلنت های زایگوماتیکدر تحلیل استخوان های شدید فک بالا یک ساختار فلزی به استخوان گونه ای پیچ میشود

دو نوع ایمپلنت آخر امروزه با توجه به تکنیک های متنوع پیوند استخوان برای بازسازی استخوان فک، چندان مورد استفاده نیست.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

دریافت ایمپلنت دندان چیزی بیش از چسباندن دندان های مصنوعی در دهان شماستایمپلنت نوعی درمان دندانپزشکی است که به جراحی نیاز دارد. اگر با دنیای دندانپزشکی آشنا نیستید، ممکن است در مورد روش انجام ایمپلنت دندان اطلاعات نداشته باشید. در صورت نیاز به انجام مواردی مانند پیوند استخوان و یا لیفت سینوس مراحل انجام ایمپلنت دندان کمی متفاوت است . بصورت کلی مراحل انجام ایمپلنت دندان به شکل زیر می باشد:

معاینه و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت به همراه هزینه 

در صورت احتیاج، کشیدن دندان در این مرحله از درمان می‌باشد.  

جراحی و نصب پایه‌ی ایمپلنت 

طراحی چاهک لثه‌ای برای گذاشتن لبه‌ی روکش‌ها در زیر لثه، جهت پیشگیری از وارد شدن مواد غذایی به زیر ایمپلنت 

انتخاب رنگ، قالب‌گیری و ارسال قالب به لابراتور

انجام کارهایی مثلطراحی لبخند، موقعیت لبه‌ی دندان‌ها، تعیین ارتفاع فک و...

ارسال قالب به لابراتور

چسباندن نهایی ایمپلنت دندان

 

میزان موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

طبق گزارشات رسمی از منابع معتبر، میزان موفقیت کاشت دندان در افراد مختلف چیزی حدود 97 درصد است. در حدود 3 درصد باقی مانده، به جای اینکه ایمپلنت به بافت پیوند استخوانی بچسپد به لثه متصل می شود که باید از نو عمل کاشت را انجام داد.

 

 

جنس ایمپلنت چیست؟

جنس ایمپلنت معمولاً از فلزات مختلف و یا سرامیک هایی با ساختار مشابه استخوان است که با بافتهای بدن سازگار هستند. در حال حاضر ایمپلنت ها از فلز تیتانیوم ساخته می شوند.

 

 

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

گاهی برای بعضی از بیماران پیش می آید که مقدار استخوانی که در دهان دارند برای کاشت دندان مناسب نیست در این مواقع متخصص ایمپلنت در نقاط دیگر استخوان برمی دارد و به استخوان فک بیمار پیوند می زند.

نوع ایمپلنت که از نوع پیچ دار باشد و یا از نوع بدون پیچ بر اساس استحکام استخوان فک بیمار انتخاب می گردد.

 
این مقاله را هم مطالعه کنید:جراحی لثه با لیزر

 

 

چرا هزینه ایمپلنت دندانی گران است ؟

علت گرانی قیمت ایمپلنت دندان به نسبت سایر درمانهای سنتی دندانپزشکی ، هزینه فیکسچر ( بخش کاشتنی انواع ايمپلنت دنداني ) و قطعات پروتزی ( اباتمنت اصلی و بعضا موقت، آنالوگ، پیچ اباتمنت ) و... که به هزینه لابراتواری چند برابری پروتز ( روکش ایمپلنت ) نسبت به روکش دندانهای عادی اضافه میشود، میباشد.

 ایمپلنت دندان هزینه ای شامل  فیکسچر +  قطعات پروتزی + هزینه ی لابراتوار را دارد. (  قیمت ایمپلنت کامل )

 

 

 

انواع ایمپلنت چه تفاوت هایی با هم دارند؟

انواع ایمپلنت و تنوع بالای آنها و تاثیر بزرگ آنها برروی قیمت کاشت دندان یکی از عوامل سردرگم کردن مراجعین شده است ، علاوه بر انتخاب نوع ایمپلنت توسط بیمار بر اساس کشور سازنده و قیمت ایمپلنت ، هنگام انتخاب فاکتور های زیر در نظر گرفته می شود:

قیمت ایمپلنت
پشتیبانی و کیفیت شرکت سازنده و خدمات پس از فروش ایمپلنت
میزان استخوان در دسترس جهت کاشت ایمپلنت دندان
میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت

اگر استخوان کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دسترس نباشد می توان در شرایط خاص مقداری استخوان برگرفته از نقاط دیگر پیوند زد ، همچنین بر حسب میزان سختی استخوان انواع پیچ دار و بدون پیچ ایمپلنت انتخاب می شود ، بنابراین فاکتورهایی بیش از انتخاب بیمار در این موضوع دخیل است.

مضرات ، معایب ، مشکلات و عوارض ایمپلنت دندانی

از جمله معایب و مشکلات ایمپلنت قیمت آن است. هزینه ایمپلنت دندان نسبت به سایر درمانها برای جایگزین کردن دندان مانند پروتز ثابت یا پرتز متحرک بیشتر است. هزینه ایمپلنت یک دندان بسته به نوع برند مورد استفاده، از چهار میلیون تا شش میلیون تومان است

علاوه بر قیمت ایمپلنت دندان ، زمانبر بودن درمان ایمپلنت نیز از معایب دیگر ایمپلنت های دندانی است. زمانی حداقل بین ۴ تا ۹ ماه برای این درمان لازم است.(مدت زمان ایمپلنت دندان)

از جمله مضرات ایمپلنت این است که یک جراحی بوده و ریسکهای مربوط به جراحی را نیز دارد. از جمله این ریسک ها میتوان به احتمال عفونت وشکست درمان یا  از دست رفتن ایمپلنت دندان اشاره کرد که در این مورد نیاز به جایگزینی مجدد آن است.

ایمپلنت نیازمند معاینات دوره ای توسط دندانپزشک است

 

طول عمر ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چقدر است

ایمپلنت دنداندر صورت نگهداری درست و رعایت نکات بهداشتی، به راحتی می‌توانید از ایمپلنت تا پایان عمر خود استفاده کنید. البته در بعضی موارد به صورت دوره‌ای جهت تنظیم ایمپلنت دندان خود باید به متخصص ایمپلنت تان مراجعه کنید.

احتمالاً شما هم شنیده اید طول عمر یک کاشت دندان 25 سال یا بیشتر است، البته این درست است، اما تا زمانی که از آنها مراقبت صحیح کنید. اینکه ایمپلنت دندان برای همیشه ماندگار باشد، تحت تأثیر عوامل مختلفی چون

چقدر خوب مراقب کاشت های دندانی خود هستید، مانند نخ دندان و مسواک زدن روزانه، مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یکبار

از جویدن یا گاز گرفتن چیزهای بسیار سخت مانند نوک قلم یا مداد و از باز کردن بسته ها با دندان خودداری کنید.

دندانپزشک شما در کار گذاشتن ایمپلنت دندان  چقدر ماهر است. کارشناسان می دانند چگونه می توان پیشرفت استخوان بندی را ارزیابی کرد

و اینکه آیا استخوان فک شما به طور کامل ایمپلنت را جذب کرده است.

سبک زندگی و سلامت کلی شما

پس از انجام ایمپلنت، با توجه به کیفیت استخوان، معمولا مدت زمانی بایست صبر کنیم تا ایمپلنت در جای خود کاملا محکم شود و استخوان اطراف ایمپلنت را بگیرد.
این مدت در فک پایین معمولا سه الی چهار ماه و در فک بالا چهار الی شش ماه است .
پس از این زمان می توان مراحل قالبگیری برای روکش ایمپلنت را شروع کرد

دوره نقاهت درمان چقدر زمان میبرد

اگر درد شدیدی دارید، میتوانید مسکنهای با دوز بالا مانند پاراستامول یا ایپوبروفن مصرف کنید.
متخصص معالج ممکن است با تجویز آنتی بیوتیک و دهانشویه ضد عفونی کننده برای شما بخواهد تا خطر عفونی شدن آن را کاهش دهد. با وجود این دلایل علمی زیادی برای این مسئله وجود ندارد.
در چند ماه پس از انجام عمل بهتر است که به طور مکرر توسط دندانپزشک معالج خود معاینه شوید تا اطمینان یابید که در طول دوره نقاهت مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

مدت زمان لازم برای بهبودی با توجه به شرایط دهان و دندانها و همچنین روش درمان دندانپزشک متفاوت است. در این مدت بهتر است که دستورالعمل های دندانپزشک را مو به مو رعایت کنید.

بعد از تحویل پروتز های نهایی مجموعه ایمپلنت و پروتزها میتواند عملکرد مشابه دندانهای طبیعی شما را داشته باشند و و قادر خواهید بود به طور عادی غذا بخورید.
شما باید حتما حداقل روزی دو بار از نخ دندان استفاده کنید و مسواک بزنید تا از سالم ماندن دندان ها و ایمپلنتها مطمئن شوید و دندانپزشک و متخصص بهداشت خود را به طور منظم ببینید

اگر پروتز های متصل به آن اسیب دید دندانپزشک شما احتمالا می تواند آن را تعمیر کند در غیر اینصورت پروتز تعویض خواهد شد.
اگر ایمپلنت شما اسیب دید ممکن است دندانپزشک بتواند ان را تعمیر کند اگر نتواند ان را تعمیر کند میتواند یک ایمپلنت دیگر جایگزین کند
 

میزان درد در کاشت دندان

از آنجایی که ایمپلنت دندانی تحت بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار در حین عمل درد نخواهد داشت اما پس از جراحی ایمپلنت بستگی به مدت زمان عمل ایمپلنت دندانی و کیفیت استخوان و واکنش بافتی بیمار مقداری درد و تورم قابل پیش بینی است که با تجویز دارو قبل و بعد از جراحی ایمپلنت دندانی به حداقل میرسد.

 

 

 

آیا می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت گذاشت؟

مضرات سیگار بر کسی پوشیده نیست. سیگار باعث کاهش خونرسانی لثه و استخوان می شود و درنتیجه درصد موفقیت ایمپلنت را حدود ۵% کاهش می دهد، البته این مورد بیشتر شامل افراد heavy smoker می باشد.

به هر حال در صورتیکه سیگار از یک یا دو هفته قبل از جراحی تا زمان ترمیم محل جراحی(حدود چند هفته) بعد قطع شودنتیجه بهتری بدست میاید.
ایمپلنت دندانهای جلو راحتتر است یا دندانهای آسیا؟

از لحاظ نبود محدودیت آناتومیک از جمله سینوس و عصب در قسمت جلو فک، مراحل کاشت به ظاهر راحتتر است. اما تبحر فرد عمل کننده (متخصص جراحی و پروتز) در دندانهای جلو بسیار مهم است زیرا ملاحظات زیبایی فاکتور کلیدی در ایمپلنت دندان های جلو هستند.

عوامل مهمی که به تبحر دندانپزشک بسیار وابسته اند:

محل قرار گیری
عمق قرار گیری
زاویه ایمپلنت و مدیریت پروتز

 

منبع:سایت دکتر علی سجودی 

 

 

 

تحلیل لثه | هزینه درمان تحلیل لثه

تحلیل لثه - مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که تحلیل لثه ممکن است در افرادی با بهداشت دهان خوب یا بد رخ دهد. افرادی با بهداشت دهان نا مطلوب اغلب افرادی مسن بوده که تحلیل لثه همه سطوح دندان را درگیر کرده و این تحلیل با بیماری پریودنتال نیر توام است،

ادامه مطلب

لیفت لثه

لیفت لثه - بیشتر بیماران برای زیبا کردن ظاهر خود و بهره‌مندی از لبخندی زیبا برای درمان لیفت لثه به دندانپزشکی مراجعه می کنند. دندان پزشک دهان، دندان و لثه های بیمار را معاینه می کند تا روش درمان لیفت لثه را مشخص کند.

ادامه مطلب

ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟ | روش پانچ | روش لیزری

ایمپلنت بدون جراحی یک نوع کاشت ایمپلنت دندان است، که در آن لثه برش زده نمی شود و در نتیجه بخیه کردن نیز نداریم. این عمل فقط در صورتی امکان پذیر است که استخوان به اندازه کافی موجود باشد تا دندانپزشک دید مستقیم داشته باشد تا بتواند ایمپلنت دندان را جایگذاری کند که این عمل با استفاده از surgical guide و بدون خونریزی و درد انجام می شود.

ادامه مطلب

کاشت پودر استخوان | انواع پودر استخوان + قیمت

 

کاشت پودر استخوان - عملکرد دستگاه به این صورت است که اگر بیماری دندان غیر قابل نگهداری داشته باشد آن دندان در داخل این دستگاه قرار داده شده و تبدیل به ماد استخوانی از جمله پودر استخوان می شود.

ادامه مطلب

هزینه های پیوند استخوان دندان

پیوند استخوان به دو جهت برای بیمار ایمپلنت به کار برده می شود. بعضی اوقات استخوان اطراف دندان طبیعی بیمار تحلیل می رود و ناچاریم از روش پیوند به وسیله جراحی GRT قبل از درمان ایمپلنت استفاده کنیم. در مورد بعدی برای به وجود آوردن شرایط مناسب برای انجام عمل کاشت ایمپلنت دندان است که به این منظور از پیوند استخوان بهره می گیریم.

ادامه مطلب

بازسازی استخوان فک | هزینه پیوند استخوان دندان

بازسازی استخوان فک جزء یکی از موارد روش های معمول جراحی پریودنتال است. این برای افزایش حجم ریج باقیمانده و بازسازی نواحی تحلیل رفته استخوان استفاده می شود تا به درستی از ایمپلنت دندان پشتیبانی کند. زیرا برای اینکه ایمپلنت در درازمدت ماندگاری داشته باشد باید استخوان کافی در اطراف آن وجود داشته باشد.

ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد